AKTUÁLNÍ INFORMACE K VEŘEJNÉ PODPOŘE!!!
Řídicí orgán OP VaVpI přistoupil k vydání Informace k veřejné podpoře, která si klade za cíl zvýšit povědomí o problematice veřejné podpory a souvisejících rizicích, která mohou nastat při realizaci projektů OP VaVpI. Tento informační materiál představí Analytický formulář, tj. zásadní materiál Evropské komise k veřejné podpoře v oblasti VaV, seznámí příjemce se systémem prováděných kontrol dodržování pravidel veřejné podpory a navede příjemce na judikaturu, relevantní literaturu a užitečné odkazy. Informace k veřejné podpoře pro příjemce je doporučující a není právně závazná. Následovat budou v lednu 2015 semináře pro příjemce, a to v Praze a v Brně.
Další informace:
Odpovědi na některé dotazy v souvislosti s veřejnou podporou naleznete v našich FAQ (v kolonce "oblast" zadejte "veřejná podpora"). Zodpovězení celé řady dalších dotazů očekáváme od EK během září 2014. Informace budou následně zpřístupněny na výše uvedeném odkazu a dále předávány na konzultacích i seminářích.
Přiložené schéma poskytnutí veřejné podpory, z pera MMR, ve zjednodušené formě představuje systém slučitelného i nepřípustného poskytnutí veřejné podpory.
Schéma poskytnutí veřejné podpory
Promítá se zde čl. 107 Smlouvy o fungování EU (dále jen SFEU) i navazující komunitární legislativa.
Nejsou-li naplněny základní čtyři znaky veřejné podpory, o veřejnou podporu se nejedná.
Čtyři definiční znaky veřejné podpory:
1. Poskytnuté prostředky plynou od státu (ať už od správy nebo samosprávy – v podobě například: daňových úlev, prodeje pozemků za zvýhodněnou cenu, úvěrů, státních záruky, odkupů pohledávek - a v případě příjemců VaVpI - dotací);
2. Zvýhodnění určitého podniku či odvětví – selektivita;
3. Narušuje hospodářskou soutěž (postačí možnost);
4. Narušuje obchod mezi členskými státy – „přeshraniční dopad“ (postačí možnost).
V případě, že jsou naplněny všechny čtyři znaky a nejedná se o výjimky podle čl. 107 odst. 2 SFEU, je možné využít jednoho ze čtyř postupů:
1. Podporu podřadit pod blokovou výjimku;
2. Podporu podřadit pod služby obecného hospodářského zájmu;
3. Podporu podřadit pod podporu malého rozsahu (de minimis);
4. Podporu notifikovat EK (ex ante, ex post).